
Journal of Central and Eastern European African Studies Vol. 3 No. 2            151 

 

 JCEEAS – Journal of Central and Eastern European African Studies –  151 

                  ISSN 2786-1902                

 

Egypt’s Geopolitical Alignment via the Digital Humanities
1
 

 

Elizabeth Bishop
2
 

 

 

Keywords:  

Cairo, Cold War, 

Databases, Moscow, 

Nasser, Nehru 

 

  

 
1
 DOI: https://doi.org/10.59569/jceeas.2023.3.2.172 

2
 Associate Professor, North Africa/Modern Arab Department of History of Texas State University; 

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1138-4842; elizabeth.bishop.laptop@gmail.com 

Abstract: 

The Egyptian civilization is a monumental pillar of the modern history 

of humanity and contributes greatly to the increase of current 

knowledge. Together, Ali M. Yahya’s Egypt and the Soviet Union, 

1955-1972 (1989) and Rami Ginat’s The Soviet Union and Egypt, 

1945-1955 (1993) established a chronology which enable a discussion 

of this influential Arab country’s past in terms of its present; this 

intervention tests a variety of methods from the “digital humanities” 

as an e-learning technology. Clearly, the events which occurred 

during 1955 were sufficient to accomplish Egypt’s geopolitical 

alignment; seeking to explore Yahya’s and Ginat’s established 

chronology, this intervention uses new research and analytic 

techniques in an attempt to identify specific aspects of historical 

experience of Egypt’s geopolitical realignment during the pivotal year 

1955, which (among other developments) introduced the Aswan 

High Dam as a new focal point for water issues, regional rivalries and 

conflicts over the control of natural resources. 

https://doi.org/10.59569/jceeas.2023.3.2.172


152  El. Bishop 
 

152                    JCEEAS – Journal of Central and Eastern European African Studies –   

ISSN 2786-1902 

Introduction  

In his recent work, Ehren Helmut Pflugfelder states: “we need to understand the 

structure, content, purpose, and effect of... geoconstructivist discourses and sound an 

alarm about their deliberative directions,” adding “we need to make clear how 

geoengineering proponents intuitionally and unintentionally marshal other geological 

actors into their arguments;” having said that, a cursory glance at the book fails to yield 

evidence that he consulted historical records from the period of Egypt’s geopolitical 

realignment (Pflugfelder 2022). The issue of Egypt’s realignment during 1955 is currently 

at the center of popular and academic discussions: reflecting on that moment, El Dabaa 

Nuclear Power Plant is referred to as both “the largest project of Russian-Egyptian co-

operation since the Aswan Dam construction,” and “the first nuclear power plant built 

on the African continent using the Russian technology,” which is how Moscow’s state 

company Rosatom describes this cooperative venture (Mills 2023). For his part, Amgad 

Al-Wakil (chair of Egypt’s Nuclear Power Plants Authority, NPPA), said the nuclear 

power plant in Al-Dabaa on Egypt’s northern coast represents the largest joint project 

between Egypt and Russia since the construction of the Aswan High Dam under the 

regime of late president Gamal Abdel-Nasser in the 1960s (Essam El-Din 2023). The 

current intervention test Pflugfelder’s statement and subsequent assertions by means of 

comparison deriving from the empirical basis of contributions to Jeff Karam and Andreas 

Hilger’s workshop the “Arab-Soviet Internationalism – Socialist Internationalism, 

International Organizations and the Politics of Revolution in the 20th and 21st 

Centuries” which convened in Berlin (July 2022). Together, Ali M. Yahya’s Egypt and 

the Soviet Union, 1955-1972 (1989) and Rami Ginat’s The Soviet Union and Egypt, 

1945-1955 (1993) established a chronology for this structured research. While Ali M. 

Yahya titles the first chapter of the book, “Goals of Egyptian Foreign Policy,” Rami Ginat 

titles the second half of the book, “The Beginning of Soviet Involvement in Egyptian 

Affairs,” breaking the overall argument into two aspects: first steps, and Soviet response 

to western attempts to form a Middle East defense organization. Analytically, the 

distinction between the region’s affairs before 1955, and after that date is matched by 

the distinction between Egyptian goals and Soviet involvement, between foreign policy 

and domestic affairs. The current intervention addresses these neglected aspects. 

 

Materials and Methods 

The “digital humanities” are an area of scholarly activity at the intersection of computing 

or digital technologies and the disciplines of the humanities, which includes both the 

systematic use of digital resources in the humanities, and analysis of their application; 

having said that, the “digital humanities” are rooted in social science research methods 

as well. While the study of history is considered a part of the humanities, it is also 

classified as a social science. On behalf of the American Historical Association, Douglas 

Seefeldt and William G. Thomas assessed “digital history” to be at the center of a “whole 



a                          Egypt’s Geopolitical Alignment via the Digital Humanities                      153 

 

 JCEEAS – Journal of Central and Eastern European African Studies –  153 

                  ISSN 2786-1902           

new field” which opened up “as historians tried to experiment with the new medium;” 

the present intervention testing Pflugfelder’s assertion can be considered just such an 

experiment (Seefeldt and Thomas, 2009b). 

 When they were writing, Seefeldt and Thomas considered this field to be very 

much in flux: “because the medium is still so new in comparison to traditional modes 

of communication, and the technology is still rapidly changing, we historians have only 

just begun to explore what history looks like in the digital medium” even in the absence 

of well-defined examples of digital scholarship, established best practices, and, 

especially, and clear standards (Seefeldt and Thomas 2009b). Given Seefeldt’s and 

Thomas’s concerns, the current intervention should be considered an essay in digital 

methodologies available to historians who are interested in Egypt’s geopolitical 

alignment of 1955. 

 

Digital Sources 

Let us begin an historically based conversation with Pflugfelder’s assertions and the 

sources from which they were derived, with digital sources of government records and 

other documents, which were widely-used during the Covid-19 pandemic, and finally 

addressing AI analytic tools at the conclusion of this intervention. For the purposes of 

this analysis, internet-based documentation will be considered half of the materials and 

methods of “digital humanities.” For example, the U.S. National Archives’ website 

contains answers to preliminary research-related questions regarding the location of 

Federal records on the website, including such resources as an internet-based database 

to numbered microfilms created by or purchased by the U.S. National Archives for 

researchers’ use, a crowdsourced platform (“History Hub”), an Access to Archival 

Databases (AAD) search engine into electronic records’ holdings. 

 Pflugfelder does not cite documents from “bricks and mortar” archives, which 

turns this conversation to digital sources. It's important to recognize that “the archive” 

is not universal. Several historians are preparing to meet for a conference at the 

American University in Cairo, co-sponsored by the CEDEJ and the IFAO, which 

addressed “Impossible Archives? Rewriting the Contemporary in Egypt” (3 July 2023). 

Founded in Cairo during 1828, the National Archives (which are currently two facilities) 

are among the world’s oldest. The Ministry of Culture maintains Dar al-Watha’iq (under 

Law no. 356 of 1954) as an official repository for government ministries’ 

documentation, excepting documentation from the “sovereign ministries” of Defense 

and the Interior. In addition, the Ministry of Finance maintains a separate facility Dar 

al-Mahfuzat ‘al-’Umumiyya as an active government office: for this reason, there is no 

public catalog nor is there a website for reference (Byrne 2020). In addition, East View 

Information Service’s Al-Ahram Digital Archive database is not currently available to me 

(also Bar-Noi, n.d.) 



154  El. Bishop 
 

154                    JCEEAS – Journal of Central and Eastern European African Studies –   

ISSN 2786-1902 

 In the Russian Federation, each of the federal archives under the “Rosarkhiv” 

agency has its own website: among many others, these include Gosudarstvennyi arkhiv 

Rossiiskoi Federatsii (GA RF) [State Archive of the Russian Federation], the Rossiiskii 

gosudarstvennyi arkhiv drevnikh aktov (RGADA) [Russian State Archive of Early Acts], 

and the Rossiiskii gosudarstvennyi istoricheskii arkhiv (RGIA) [Russian State Historical 

Archive] (ArcheoBiblioBase, n. d.). In addition to Moscow, other capitals successor 

jurisdictions to the Soviet Union (Alma-Ata, Ashkhabad, Baku, Dushanbe, Frunze, Kiev, 

Kishinev, Minsk, Riga, Tallinn, Tashkent, Tbilisi, Vilnius and Yerevan) are home to 

national archives. As just one example, Kazakhstan is home to five central and 15 state 

archives; as of July 1, 2012, the total number of items stored in Kazakhstan archives is 

more than 20 million (files and documents; Open Archives, [2019]). 

 Seeking to answer Seefeldt and Thomas’ question, “so, what is digital history and 

how should we understand its characteristics?” the current intervention recognizes that 

the survival of documentation offers yet another differential form of privilege, then 

compares three digital sources of documents pertaining to Egypt’s geopolitical 

alignment: Adam Matthew’s Archives Direct “Confidential Print: Middle East, 1839-

1969” commercial product providing remote access to documents from the U.K. Foreign 

Office, the ProQuest “Historical Newspapers” commercial product, and (finally) the U.S. 

Foreign Broadcast Information Service (FBIS). These three are available to students, staff, 

and faculty at Texas State University through the Online Resource Grant program. 

 

U.K. Foreign Office 

The U. K. National Archives include record group “FO,” which refers to records created 

or inherited by the U.K. Foreign Office. The “Confidential Print” series within the “FO” 

record group consists of 421 volumes (extending from 1839 until 1973); this series has 

been digitized and is available commercially. Within the “Confidential Print” series, 

records within a subseries are variously titled “Correspondence respecting Egypt and the 

Sudan” and “Further Correspondence respecting Egypt and the Sudan” (1947-1949), as 

well as “Correspondence Respecting Egypt” (1950-1956). None are cited in Pflugfelder’s 

excellent work. Ten records within the subseries were surveyed for reference to 

“Moscow” and/or the “Soviet Union;” these were FO 407/226 until FO 407/235. 

Given that the scanned files include both “Correspondence” and “Supplements,” the 

following figures are inclusive: 

Table 1: Foreign Office records 

FO 407/226 210 scanned pages (representing 420 printed pages) 

FO 407/227 45 scanned pages (90 printed) 

FO 407/228 158 scanned (158 printed) 

FO 407/229 72 scanned (144 printed) 

FO 407/230 82 scanned (164 printed) 



a                          Egypt’s Geopolitical Alignment via the Digital Humanities                      155 

 

 JCEEAS – Journal of Central and Eastern European African Studies –  155 

                  ISSN 2786-1902           

FO 407/231 73 scanned (146 printed) 

FO 407/232 69 scanned (138 printed) 

FO 407/233 94 scanned (188 printed) 

FO 407/234 51 scanned (102 printed) 

FO 407/235 316 scanned (632 printed) 

 

 A long-standing debate seeks to justify U.K. Foreign Office documentation until 

1955 as a source for the history of modern Egypt. For example, in The Ends of British 

Imperialism (2006), Wm. Roger Louis suggests that the manipulation or intervention in 

Egyptian politics of His Britannic Majesty’s Ambassador to Egypt and the Sudan Sir Miles 

Lampson (1936-1946) served to indicate a lapse of British diplomatic expertise (Whidden 

2017). At several points in the Oxford History of the British Empire (1999, including vol. 

IV) Louis makes the point that it was the Foreign Office’s policy to encourage Arab 

nationalism. 

 Sir Ralph Stevenson served as Ambassador during this key period of Egypt’s 

geopolitical realignment (1950-1955). Appointed Ambassador Extraordinary and 

Minister Plenipotentiary to His Majesty the King of Yugoslavia during 1943, Stevenson 

held that post until 1946. He was the British Ambassador to China from 1946 to 1950, 

serving as Her Britannic Majesty’s Ambassador to the Kingdom of Egypt from 1950 to 

1953 and later to the Republic of Egypt from 1953 to 1955. The Papers of Sir Ralph 

Claremont Skrine Stevenson (1895-1977) are held in the Manx National Heritage Library 

and Archives as reference IM 147 MS 10859. 

 

ProQuest “Historical Newspapers” 

Several citations in Pflugfelder’s excellent work derive from the ProQuest “Historical 

Newspapers” database; for this reason, the database was searched for items containing 

both the geonyms “Cairo” and “Moscow.” In addition to four government archives of 

the Russian Federation, Elena Zubkova’s Russia After the War (1998) includes numerous 

citations to periodical press of the U.S.S.R., which turns the attention of a researcher 

based at a university in the United States to the “Historical Newspapers” database which 

serves as a digital equivalent to the printed Russkaia periodicheskaia pechat’. 

 Texas State University’s Alkek Library’s collections of databases include ProQuest 

“Historical Newspapers.” With more than 60 premier historical titles (including the Wall 

Street Journal), every issue of each title includes the complete paper, cover-to-cover, 

with full-page and article images in easily downloadable PDF format. The “Historical 

Newspapers” archive contains more than 52 million digitized pages, enabling 

researchers to study articles, photos, advertisements, classified ads, obituaries, and 

editorial cartoons. According to Paivi Rentz (head acquisitions librarian, Alkek Library), 

“‘Requests’ involve the retrieval or viewing of the full text of content, and an 



156  El. Bishop 
 

156                    JCEEAS – Journal of Central and Eastern European African Studies –   

ISSN 2786-1902 

‘Investigation’ is an action that is related to the content in some way, for example an 

abstract view or full-text view;” that over a period of time, members of the university’s 

research community placed 563 “requests” of the Wall Street Journal, and 583 

“investigations” of the same newspaper.3  

 For the single year 1955, thirty items meet search criteria for the current research: 

one from January, four from February (none from March, April, or May), four from 

June, one from July, two each from August and September, nine from October, one 

from November, and four from December. Compared with the U.K. Foreign Office 

records, the digitized ProQuest “Historical Newspapers” database would initially appear 

to be a less strong source for information regarding Egypt’s geopolitical alignment 

during 1955. 

 

U.S. Foreign Broadcast Information Service (FBIS) 

President Roosevelt created a Foreign Broadcast Monitoring Service (FBMS) under the 

authority of the Federal Communications Commission on 26 February 1941 to monitor, 

translate, and disseminate openly available news and information from media sources 

outside the United States within the U.S. government. When President Harry S. Truman 

created the Central Intelligence Group under the direction of a Director of Central 

Intelligence by presidential directive on January 22, 1946, the re-named Foreign 

Broadcast Information Service (FBIS) became an open source intelligence component of 

the Central Intelligence Agency’s Directorate of Science and Technology; after which the 

National Security Act of 1947 gave rise to a Central Intelligence Agency (CIA) and FBIS 

was transferred to it. 

 While Pflugfelder’s references do not extend to FBIS, its institutional history 

underscores the potential of FBIS to inform the current research. The database was 

searched twice for the current research: once, for broadcasts from the Soviet Union 

containing the word “Cairo;” and a second time for broadcasts from Egypt containing 

the word “Moscow.” During 1955, Cairo-based radio stations (including Radio Cairo 

home service in Arabic, Radio Cairo broadcasting to Latin America in Arabic, and Radio 

Cairo’s “Voice of the Arabs” programming to the Arab world in Arabic) mentioned 

“Moscow” 18 times. The same year, Moscow-based radio stations (including the Soviet 

European service in [Russian] Hellschreiber, Soviet European service in French, Soviet 

home service in Russian, Soviet Near Eastern Service in Arabic, Soviet Near Eastern 

Service in Turkish, Soviet North American service in English, and the Soviet United 

Kingdom service in English, as well as the TASS Russian News Agency) mentioned 

“Cairo” 33 times. 

 

 
3 Personal communications (1 January 2021, 29 February 2023). 



a                          Egypt’s Geopolitical Alignment via the Digital Humanities                      157 

 

 JCEEAS – Journal of Central and Eastern European African Studies –  157 

                  ISSN 2786-1902           

Results 

The results of this interrogation of Pflugfelder’s work are presented as both 

“preliminary” and “conclusive.” Preliminary analysis results derive from ChatGPT is an 

artificial-intelligence (AI) chatbot developed by OpenAI and launched in November 

2022. Preliminary results are derived from ChatGPT which is a sibling model to 

InstructGPT (trained to follow an instruction in a prompt and provide a detailed 

response). Conclusive analysis results are derived from conventional forms of historical 

analysis (to be continued below, under “discussion”) 

 

Confidential Print 

Each sub-series of the Foreign Office “Confidential Print” includes a “subject index.” 

Even though Pflugfelder does not cite the “Confidential Print” series, the “subject index” 

to FO 407/227 references “communism in Egypt,” that to FO 407/231 references 

“Liberation Square,” and that to FO 407/233 addresses “communism in Egypt” as well. 

The “subject index” to FO 407/234 addresses “Arms Deal between Egypt and 

Czechoslovakia,” “Arms Supply for Egypt,” “High Aswan Dam,” and finally “Soviet 

Arms for Egypt.” Finally, the “subject index” to FO 407/235 acknowledges the “Aswan 

High Dam,” “Egyptian Constitution, The New,” “Egyptian Labor and Social Affairs,” 

“Evacuation Celebrations in Egypt” acknowledged the visit of M. Shepilov; the 

“Liberation Province Development Schemes,” “Nationalization of the Suez Canal,” 

“Soviet Bloc Activities in Egypt,” and, finally, “Soviet Egyptian Labor Relations.” 

 Sir Ronald Campbell’s report, “Communism in Egypt” (19 March 1948) was 

directed to Ernest Bevin. Of the report’s nine paragraphs, one is pertinent to this project: 

“An interesting point in the policy of the Communists is the encouragement of and co-

operation with nationalist sentiment. Mr. Adolf Berle, who, when Assistant Under 

Secretary in the United States Department of State interested himself in Communist 

activity in the American continent, told me in 1942 or 1943 that the feature of this 

activity in Latin American countries was that it had begun to work, though the 

nationalist section of opinion in each. He thought the object of this was to create for 

the post-war period a sentiment friendly to Russia amongst those posing as putting up 

a patriotic resistance to the ‘imperialism’ of the United States. It is rather early yet to 

hazard an opinion, whether the nationalist aspect of Communist activity in Egypt is 

likely to result in the production of pro-Russian feeling among the masses and whether, 

if it did, the politicians would feel tempted or bound to follow such sentiment in their 

foreign policy” (FO 407/227, “Communism in Egypt,” pp. 18-19). 

 Sir Ralph Stevenson’s report, “Developments in the Organization of the 

‘Liberation Squads’ in Egypt” (18 December 1951) was directed to Anthony Eden. Of the 

report’s seven paragraphs, one is pertinent: “Towards the end of November the police 

appear to have raided a depot of the Socialist Party squads, although accounts differ 



158  El. Bishop 
 

158                    JCEEAS – Journal of Central and Eastern European African Studies –   

ISSN 2786-1902 

whether this was at a place in Cairo or in Sharkiya province some fifty miles from the 

capital. It seems certain, however, that a raid of some kind took place. It may have been 

intended to blackmail the squads into accepting Government control, but it was nicely 

calculated to destroy any confidence in the Government’s intentions which the leaders 

of squads may have felt. In consequence of such Government actions one of the effects 

of their assumption of control has been the opposite of what they had intended” (FO 

407/231, “Developments,” pp. 1-2; see also “Telegram from Sir R. Stevenson to Foreign 

Office, May 13, 1952”). 

 Sir Ralph Stevenson’s report, “Communism in Egypt” (8 July 1954) was directed 

to Mr. Anthony Eden. Of the report’s thirteen paragraphs, one is pertinent, regarding: 

“the loose use locally of the term ‘communist.’ As under former Governments, so under 

the present regime, any person holding progressive virtues is apt (if he belongs to the 

Opposition) to be accused of Communism. Comparatively few of those who are active 

in the local Communist groups would in all probability qualify for membership in the 

Communist Parties of Europe. Nevertheless, progressive or frustrated elements who 

look for inspiration to the leaders of political thought in Moscow rather than, or in 

addition to, the Socialists of Western Europe, and who consort with member of the self-

styled Communist groups in the country, constitute a considerable, if ill-defined, body 

of people” (FO 407/233, “Communism in Egypt,” pp. 80-82). 

 FO 407/234 addresses “Arms Deal between Egypt and Czechoslovakia,” “Arms 

Supply for Egypt,” “High Aswan Dam,” and finally “Soviet Arms for Egypt.” Sir 

Humphrey Trevalyn’s report, “Soviet Arms for Egypt” (6 September 1955) was directed 

to Mr. Macmillan. Of the report’s five paragraphs, a section of one is pertinent: “The 

Russians offered [Nasser] arms in the spring when resentment at the Turco-Iraqi Pact 

was at its height and the impact of neutralist influences at Bandung fresh. But he refused 

and intensified his efforts to get arms from the Americans, ourselves, and the French. 

He did a deal with the French in June, probably in return for a promise to cease attacks 

against the French in Morocco [sic] and assistance to Moroccan [sic] rebels, but the 

French have now refused deliveries on the ground that the Pact is broken. He sent 

emissaries to England, but got nothing out of his new requests. He came up against 

payment difficulties with the Americans and finally indicate d to them that he could wait 

no longer in the face of pressure from the Army on which the regime is completely 

dependent” (FO 407/234, “Soviet Arms for Egypt,” [p. 14]). 

 Harold Macmillan’s minute, “Conversation in New York between the Secretary 

of State and Mr. Fawzi” (30 September 1955) was directed to Sir Humphrey Trevelyan. 

Of the minute’s seven paragraphs, a section of one is pertinent to this project: “with 

regard to the question of arms for Egypt, he said that the incidents which had so much 

disturbed us were very regrettable. He used this expression twice. He said it had all 

grown out of a misunderstanding. He did not think it was worth while having any 

recrimination about the past. He thought we should sit down together and work out 

the precise position. The situation is still fluid… he proceeded to say that nobody had 



a                          Egypt’s Geopolitical Alignment via the Digital Humanities                      159 

 

 JCEEAS – Journal of Central and Eastern European African Studies –  159 

                  ISSN 2786-1902           

less desire than his government to have Russian or Communist influence in Egypt, Africa, 

or Asia…” (FO 407/234, “Conversation,” pp. 62-63). 

 Sir Humphrey Trevelyan’s report, “Egyptian-Czech Arms Deal” (24 October 

1955) was directed to Harold Macmillan. Of the report’s ten paragraphs, a section of 

one is pertinent to this project: “In June the Egyptians seem to have started to think 

seriously of negotiations with the Communists. According to a report from the 

Jordanian Military Attaché in Cairo which was heard of in Amman in the middle of 

June, the Egyptians had declared that in four months’ time the Gaza situation would be 

changed by the delivery of heavy equipment from Czechoslovakia…” (FO 407/234, 

“Arms Deal,” pp. 67-69). Sir Humphrey Trevelyan’s brief note, “High Aswan Dam” (24 

November 1955) was directed to Mr. Macmillan. Of the report’s two paragraphs, one 

is pertinent to this project: “According to to-day’s press, Production Minister Hassan 

Ibrahim told reporters after last night’s Cabinet meeting that Egyptian Government was 

keen to sign contracts in July 1956 with the firms which would build the High Dam so 

that work might start in July 1957” (FO 407/234, “High Aswan Dam,” p. 76). 

 FO 407/235 acknowledges the “Aswan High Dam,” “Egyptian Constitution, The 

New,” “Egyptian Labor and Social Affairs,” “Evacuation Celebrations in Egypt” 

acknowledged the visit of M. Shepilov; “Soviet Bloc Activities in Egypt,” and, finally, 

“Soviet Egyptian Labor Relations.” In “Egypt: Annual Review for 1955” directed to Mr. 

Macmillan, Sir Humphrey Trevelyan referred to “Evacuation Celebrations” (31 January 

1956). Of the report’s nine paragraphs, part of one is pertinent: “in 1955 the 

Communists started a drive in the Middle East. Footballers, third-rate dancers, and 

VOKS [the All-Union Society for Cultural Relations with Foreign Countries of the 

U.S.S.R.] have been in evidence in Egypt, but the real bait is arms, economic and 

technical aid and the assurance that Egypt can dispose of large quantities of her staple 

produce through barter agreements with the communist world. The supply of arms to 

Egypt was a major communist victory, which must give them increasing influence in the 

country unless there is a settlement with Israel...” (FO 407/235, “Egypt,” pp. 1-5). 

 Sir Humphrey Trevelyan’s report, “Egyptian Constitution, The New” (2 February 

1956) was directed to Selwyn Lloyd. Of the report’s twenty paragraphs, part of one is 

pertinent: “Nasser has on numerous occasions described himself as a socialist and it has 

been natural to wonder whether he and his colleagues, with their basic inexperience 

and limited capabilities for critical analysis, might not have fallen prey to the misuse of 

language and perversion of terminology in which the Communists are expert. If, 

however, his Constitution and his public utterances leading up to it are any guide, it 

seems clear that he means no more than he says. Not even the word ‘socialism’ figures 

in the text of the Constitution...” (FO 407/235, “Egyptian Constitution,” pp. 9-14). 

 Sir Humphrey Trevelyan’s brief note, “High Aswan Dam” (10 February 1956) 

was directed to Selwyn Lloyd. The text’s single paragraph is a statement Eugene Black 

and “the Egyptians” issued, which includes the following: “During the past two weeks 



160  El. Bishop 
 

160                    JCEEAS – Journal of Central and Eastern European African Studies –   

ISSN 2786-1902 

representatives of the Government of Egypt and Mr. Eugene Black, President of the 

International Bank for Reconstruction and Development, have been discussing the 

participation of the Bank in the financing of the High Dam project. These discussions 

have been very fruitful and have resulted in mutual understanding, for a substantial 

agreement has been reached covering the basis of the Bank’s participation necessary for 

the financing of the foreign exchange cost of the High Dam project for an amount 

equivalent to 200 million dollars…” (FO 407/235, “High Aswan Dam,” p. 15). 

 Sir Humphrey Trevelyan’s brief note, “Egyptian Labor and Social Affairs” (4 April 

1956) was directed to Selwyn Lloyd. Of the report’s five paragraphs, part of one is 

pertinent to this project: “The most noteworthy feature of the period under review has 

been the continued growth of the trade union movement. Although precise figures are 

wanting, both the number of unions and the size of their membership have increased 

considerably. Union leaders, who at present and probably for some time to come, rule 

their members rather than represent them clearly relish the increasing prominence given 

them by the regime during the past two years...” (FO 407/235, “Egyptian Labor,” pp. 

43-44). Sir Humphrey Trevelyan’s report, “Soviet Bloc Activities in Egypt” (19 April 

1956) was directed to Selwyn Lloyd. Of the report’s fifteen paragraphs, part of one 

referring to the U.S.S.R. is pertinent to this project: “their decision to allot a higher 

priority to Middle Eastern matters and to embark on a wide initiative in all these fields 

may be seen, in retrospect, to have been marked by a declaration of policy issued by 

the Soviet Foreign Ministry on the 16th of April 1955” (FO 407/235, “Soviet Bloc,” pp. 

45-48). 

 Sir Humphrey Trevelyan’s brief note, “Soviet Egyptian Labor Relations” (17 May 

1956) was directed to Selwyn Lloyd. Of the report’s five paragraphs, one is pertinent to 

this project: “it was announced by the Egyptian press on the 4th of May that the Soviet 

Government had invited the Egyptian Government to send a delegation of eight 

Egyptians concerned with Labor Affairs on a three months’ visit to the Soviet Union” 

(FO 407/235, “Soviet Egyptian,” p. 53). Dietmar Rothermund addresses the 

psychological moment of July 1956, when “Nehru accompanied Nasser on his flight to 

Cairo; on this flight Nasser told Nehru about the American denial of the aid for the 

Aswan Dam on which he had counted” (Rothermund, 2014, p. 23.). 

 

ProQuest “Historical Newspapers” 

At five points, Pflugfelder cites the New York Times, which happens to be one of the 

60 U.S. newspapers indexed “Historical Newspapers” (2022, pp. 187, 208, 225, 226, 

230). An independent survey of news from 1955 which referenced “Cairo”—

surprisingly—did not pertain to Egypt. “Moscow Reply to Peace Bid ‘Limited’” noted 

the “Cairo and Berlin declarations, signed by the governments of Britain and the United 

States” which identified Taiwan [Formosa] to be an integral part of the national territory 



a                          Egypt’s Geopolitical Alignment via the Digital Humanities                      161 

 

 JCEEAS – Journal of Central and Eastern European African Studies –  161 

                  ISSN 2786-1902           

of China (Chicago Daily Tribune, 1955a), as did reference to “the Cairo agreement and 

the Potsdam declaration and other international documents including a statement by 

President Truman in 1950” (Daniel, 1955a, p. 5.). 

 So, too, did “Shake-Up in Moscow is Portentous” (Los Angeles Times, 1955). The 

announcement of U.S.S.R. Foreign Minister Vyacheslav M. Molotov to the Supreme 

Soviet regarding the development of hydrogen bombs, also referred to the Cairo and 

Potsdam declarations as well as the capitulation of Japan that Formosa and the 

Pescadores “are undeniably territory of the [communist] Chinese people’s republic” 

(published as “Textural Excerpts from Speech by Molotov Outlining Soviet Union 

Foreign Policy, The New York Times, 1955a, p. 5.; as well as Chicago Daily Tribune, 

1955b). 

 The specific dates of these references are contentions. W. Mott and J. Kim address 

what they call “the geopolitics of Cold War,” they note the events of three years 

previous to these developments: “by 1952… Moscow was courting New Delhi” (Mott 

and Kim 2006). The first reference to Egypt’s geopolitical realignment appeared during 

the summer in a reference to “Prime Minister Nehru, who flew [from Moscow] to 

Warsaw and will go on to Vienna, Belgrade, Rome, London, Cairo, and New Delhi” 

(Daniel, 1955b, p. 3.). 

 According to the periodicals digitized in the “Historical Newspapers” database, 

the penultimate step of Egypt’s geopolitical realignment was “the official invitation to 

Premier Gamal Abdel Nasser to visit Moscow and Colonel Nasser’s acceptance to make 

the trip next spring are being made full use of by Egyptian propagandists for 

consumption at home, in the Arab world, and abroad” (Marashian, 1955).  

 A high point in this narrative arc regarding Egypt’s geopolitical realignment 

occurred during U.S. Secretary of State John Foster Dulles’ press conference, at which 

“choosing his words carefully, the Secretary explained that he had received indications 

that the Soviet Union had offered to supply military equipment to Egypt; these 

indications were unofficial, but they bore the mark of reliability, he said” (Schmidt, 1955, 

p. 1.). 

 

Foreign Broadcast Information Service Daily Reports 

In conversation with Pflugfelder’s book on geoengineering which references Soviet 

scientists Mikhail Budyko and Vladimir Vernadsky (2022, pp. 111, 141), references to 

“Moscow” in Radio Cairo’s various domestic and regional services followed narrative 

arc similar to that noticed in the Proquest Historical Newspapers database. The year 

1955 began with a journalist’s report on President Eisenhower’s “State of the Union” 

address before the U.S. Congress, which referenced Radio Moscow’s analysis of the same 

speech (FBIS-FRB-55-006, 7 January 1955). 



162  El. Bishop 
 

162                    JCEEAS – Journal of Central and Eastern European African Studies –   

ISSN 2786-1902 

Egypt’s geopolitical realignment was marked by India’s Prime Minister Nehru’s press 

conference in Cairo, during which he expressed a hope to visit Moscow “in June or July 

and not before,” observing that diplomatic “alliances are meant for peace, but they 

cause a feeling of anxiety and lack of tranquility” (FBIS-FRB-55-034) 16 February 1955). 

 Meanwhile, Cairo Radio monitored Radio Moscow, relaying the latter’s 

comment on “Britain joining the Iraqi-Turkish alliance” (FBIS-FRB-55-066, 4 April 1955). 

A high point in this narrative arc regarding Egypt’s geopolitical realignment occurred 

with the return from the Bandung Conference of Gamal Abdel Nasser “who earned the 

gratitude of half the nations of the world and who commanded great respect and 

esteem… all people in New Delhi, London, Washington, Moscow, Paris, and Rio de 

Janeiro hail and support the victory of Gamal and the cause of peace and U.N. 

principles” (FBIS-FRB-55-086, 2 May 1955). Of geopolitical pacts, Mohammed 

Hasanayn Haykal observed: “alliances are alliances, whether concluded by America or 

Russia; the hydrogen bomb remains the same, whether Moscow or Washington sets it 

off” (FBIS-FRB-55-098, 18 May 1955). When Nehru returned from Moscow, his joint 

statement with Nasser placed his diplomatic mission in the arc of Egypt’s geopolitical 

realignment: “the Western allies would have liked him, the messenger of peace, to have 

visited San Francisco where the United Nations was celebrating its 10th anniversary; it 

is as if Nehru went to Russia to point out to the Western allies that the road to peace 

passes through Moscow” (IS-FRB-55-135, 13 July 1955). 

 In addition to monitoring other nations’ broadcasts, as a service to local 

communities Cairo Radio monitored the local press. According to Radio Cairo’s 

Egyptian Home Service, both the official newspaper Al-Jumhuriya and the semi-official 

Al-Ahram recalled to the four world leaders Bulganin, Eden, Eisenhower, and Faure 

gathered for disarmament talks in London, memories of World War II: “it is essential 

that each of the Big Four recall memories of war and its aftermath, as well as the hopes 

of other people for peace” (FBIS-FRB-55-138, 17 July 1955). This provides context for 

the editorial in the semi-official daily newspaper Al-Akhbar, responding to Nasser’s plans 

to visit Moscow, that “the visit the Egyptian Premier will pay to Soviet Russia is 

considered a major turning point in Egyptian policy and in the policy of the Middle East 

in general” (FBIS-FRB-55-156, 10 August 1955). 

 Radio Cairo’s Egyptian Home Service emphasized the significance of Nasser’s 

travel plans: “the importance of this news is attributed to two factors: first, this visit will 

be the first visit for an Egyptian Premier and leader to the Soviet Union; second, it shows 

clearly what Premier Gamal Abdul Nasser asserted more than once, that his policy does 

not follow the East nor the West, but that it reflects Egypt’s interest first and foremost” 

(FBIS-FRB-55-157, 11 August 1955). FBIS also picked up reports from Radio Beirut: first, 

that Egypt’s ambassador presented his credentials (FBIS-FRB-55-166, 25 August 1955); 

and second, that members of Egypt’s press delegation visited Moscow State University, 

prayed communally at the Moscow mosque, and laid a wreath on [what was then] the 

Lenin-Stalin mausoleum (FBIS-FRB-55-178, 10 September 1955). 



a                          Egypt’s Geopolitical Alignment via the Digital Humanities                      163 

 

 JCEEAS – Journal of Central and Eastern European African Studies –  163 

                  ISSN 2786-1902           

 According to Radio Cairo’s Egyptian Home Service, the newspaper Al-Tahrir 

published an article under the byline of Col. Anwar Al-Sadat, with his analysis of the 

visit of U.S. Assistant Secretary of State George Allen to Nile lands: “the capital of Egypt 

is Cairo and not Washington, or London, or Paris, or Moscow; Cairo and Cairo alone 

is the capital which plans and implements the policy insuring the reinforcement of its 

army, the guaranteeing of its security, without requiring consultation or interference, 

control or guardianship from any foreign state, whether in the East or West” (FBIS-FRB-

55-208, 5 October 1955). To the rest of the Arab world, the “Voice of the Arabs” 

shortwave service analyzed three foreign sources of news—the daily France-Soir, as well 

as weeklies Time and Newsweek—as the world puzzles over the arms deal concluded 

between Egypt and “the Eastern Bloc countries” (FBIS-FRB-55-211, 27 October 1955). 

 According to Radio Cairo’s Egyptian Home Service, the weekly newsmagazine 

Al-Musawwar informed readers: “the best description of the American stand toward 

our question these days is that America does not understand us, as Premier Abdul Nasser 

has stated: when Egypt headed toward Moscow and Prague to obtain its requirements 

of arms, it did not choose this course, but America and its Allies have chosen it for us 

when they refused to supply us with arms on acceptable terms” (FBIS-FRB-55-215, 3 

November 1955). The year of realignment concluded with Radio Cairo’s Egyptian 

Home Service, which reported from the semi-official Al-Akhbar “that Pandit Nehru has 

made another statement against the Baghdad Pact; the pact is thus being attacked from 

several directions: Russia in the North, India and China in the East, and the Arab states 

opposed to foreign alliances in the West and center” (FBIS-FRB-55-237, 7 December 

1955). 

 References to “Cairo” in Radio Moscow’s various services was more extensive 

during this specific year. Reporting in Russian to the Far East, Moscow’s TASS reported 

from Beirut that the Lebanese press commented widely on the decisions of the Arab 

League’s political committee in Cairo (FBIS-FRB-55-002, 3 January 1955). The following 

day, via Radio Moscow in Arabic to the Near East, Prof. Lapitsky delivered his second 

lecture: “Pages from the History of the Worker’s Movement in Egypt” (FBIS-FRB-55-

003, 4 January 1955). The following week, Ivan Vassilyev recalled the Cairo Declaration 

of 1943, in his analysis of the U.S. treaty with Chiang Kai-Shek (FBIS-FRB-55-009, 13 

January 1955). 

 In Turkish, Radio Moscow’s Soviet Near Eastern Service reported that Cairo radio 

reported that members of the Syrian parliament protested any defense pact between 

Iraq and Turkey (FBIS-FRB-55-017, 23 January 1955). With this passing reference to 

Cairo as a city at the center of Arab politics, Radio Moscow continued to refer to 

“Cairo” as a metaphor for the legal status of Taiwan/Formosa—similar to the U.S. 

newspapers in the “Historical Newspapers” database. In English, Radio Moscow’s North 

American service responded to the New York Herald Tribune’s statements about 

Taiwan and the Pescadores, recalling “in the Cairo Declaration of 1 December [1943], 

the United States not only recognized China’s territorial integrity but also confirmed 



164  El. Bishop 
 

164                    JCEEAS – Journal of Central and Eastern European African Studies –   

ISSN 2786-1902 

that the island of Taiwan was an inalienable part of Chinese territory” (FBIS-FRB-55-

018, 26 January 1955). In Russian, Radio Moscow’s home service returned to the Arab 

League’s head of state conference in Cairo FBIS-FRB-55-019, 26 January 1955).In French, 

Radio Moscow’s European service responded to Le Monde’s assertion that Formosa and 

the Pescadores were not Chinese territory, with a reminder: “in the Cairo Declaration 

of 1 December 1943, the United States and other powers confirmed that Formosa forms 

an inalienable part of China” (FBIS-FRB-55-019, 26 January 1955). 

 Radio Moscow occasional broke the series of references to “Cairo” as a metaphor 

for the legal status of Taiwan/Formosa, and acknowledged Egypt’s capital as a city at 

the center of Arab politics. In English, via Radio Moscow’s North American service, 

Yakov Viktorov posed a series of questions to listeners regarding military bases, including 

“should relations between countries be built on a basis of equality or inequality?” (FBIS-

FRB-55-023, 2 February 1955). Also in English, via the North American service, with 

regard to Taiwan/Formosa, referred again to “the Cairo Declaration, the Potsdam 

Declaration, and the agreement on the capitulation of Japan, all of which the United 

States signed” (FBIS-FRB-55-024, 2 February 1955). Also in English, via the service to 

the United Kingdom, another commentator responds to the Times, the Daily Telegraph, 

the Glasgow Herald, and the Yorkshire Post that “Britain has twice confirmed the fact 

that Taiwan belongs to China—by its signature under the Cairo Declaration and the 

Declaration adopted in Berlin after the end of the war” (FBIS-FRB-55-026, 4 February 

1955). 

 “Cairo” continued to serve Radio Moscow as a metaphor for the legal status of 

Taiwan/Formosa. In English, Radio Moscow’s North American service responded to 

“some papers in the United States,” which were “trying to mislead the public about 

Washington’s position toward the Chinese People’s Republic” (FBIS-FRB-55-026, 5 

February 1955). Transmitting in English-language Morse code to North America, 

Moscow’s TASS reported from Cairo that the Arab Prime Minister’s conference closed 

without a press communiqué (FBIS-FRB-55-027, 7 February 1955). Transmitting in 

Russian to the provinces, Moscow’s TASS reported that “Formosa and the Pescadores… 

are undoubtedly Chinese territory; this was especially admitted in the Cairo Declaration 

of 1943 and the Potsdam Declaration in 1945, signed by both the United States and 

Britain” (FBIS-FRB-55-028, 8 February 1955). In Russian, Radio Moscow’s home service 

hosted Yuri Bochkarov who referred to “the fact that Taiwan and Penghulitao belong 

to China is recognized in such international documents as the Cairo and the Potsdam 

declarations” (FBIS-FRB-55-032, 14 February 1955).  

 Transmitting in English-language Hellschreiber to Europe, Moscow’s TASS 

reported that the conference of Prime Ministers of Arab countries held in Cairo.. clearly 

showed that… Egypt and Syria and Saudi Arabia are against Nuri Al-Said’s treacherous 

machinations” (FBIS-FRB-55-033, 15 February 1955). Yet throughout this year of 

realignment, for Radio Moscow “Cairo” referred to China, as frequently as it referred 

to Egypt. In English, Radio Moscow’s North American service recalled again: “on 1 



a                          Egypt’s Geopolitical Alignment via the Digital Humanities                      165 

 

 JCEEAS – Journal of Central and Eastern European African Studies –  165 

                  ISSN 2786-1902           

December 1944, the United States, Britain, and China signed the Cairo Declaration 

which said that all the territories Japan had seized from the Chinese, such as Manchuria, 

Formosa, and the Pescadores, should be returned to China” (FBIS-FRB-55-034, 16 

February 1955).  

 Transmitting in Russian-language Hellschreiber to Europe, Moscow’s TASS drilled 

down on differences between the policies of the U.K. and U.S. with regard to the 

“islands off the coast of Communist China” (FBIS-FRB-55-039, 24 February 1955). In 

Arabic to the Near East, Ermin Arakilov delivered weekly comments on Arab events, 

citing Al-Ahram that “Washington sees in this [Arab League] conference a serious danger 

threatening the policy of the United States in Asia and Africa” (FBIS-FRB-55-041, 25 

February 1955). Again transmitting in Russian-language Hellschreiber to Europe, press 

reports indicate a struggle between the U.K. and U.S. for leadership of the Middle East 

(FBIS-FRB-55-049, 10 March 1955). 

 Radio Moscow, broadcasting in Arabic to the Near East, sustained a weekly 

review of Arab events which acknowledged: “it Is known that the United States, 

supported by Britain, is at present pursuing a policy aimed at the establishment of the 

so-called ‘northern wing of the Middle East bloc’ with the participation of the Arab 

states” (FBIS-FRB-55-050, 11 March 1955). Radio Moscow, broadcasting in English to 

the United Kingdom, returned to the “Cairo Declaration, which the governments of 

Great Britain and the United States signed on 1 December 1943, they proclaimed it to 

be their purpose to restore to China all the territories wrested from the Chinese by 

Japan, such as Manchuria, Formosa, and the Pescadores” (FBIS-FRB-55-074, 14 April 

1955).  

 Meanwhile, transmitting in Russian-language Hellschreiber to Europe, Moscow’s 

TASS quoted the Egyptian newsmagazine Rose Al-Yussef “that imperialist circles of the 

United States and Britain are planning to set up a new military pact which would tie the 

countries of Central Africa to Anglo-American military plans” (FBIS-FRB-55-087, 3 May 

1955). Similarly, in Russian-language Hellschreiber to Europe, TASS reported a list of 

goods appended to the 27 March 1954 trade agreement between the U.S.S.R. and Egypt 

(FBIS-FRB-55-096, 13 May 1955). Finally, Radio Moscow, broadcasting in Arabic to the 

Near East, reported that Shaikh Ahmad Hasan Al-Baquri, as Egyptian minister of Islamic 

charitable endowments (waqf), visited China with Professor Mustafa Kamil of Cairo 

University: “they spent three weeks seeing for themselves the activities of the cultural 

and educational organizations and the state of religions” (FBIS-FRB-55-115, 11 June 

1955). 

 Transmitting in Russian, Moscow’s TASS reported from Cairo that U.S.S.R. 

Ambassador Daniel Semyonovich Solod hosted a reception in honor of chief editor of 

Pravda D. T. Shepilov, which Egyptian ministers of trade and health attended, with the 

Arab League secretary, heads of embassies, representatives of Egyptian business, and 

Egyptian journalists numbering 200 total (FBIS-FRB-55-147, 28 July 1955). In Arabic, 



166  El. Bishop 
 

166                    JCEEAS – Journal of Central and Eastern European African Studies –   

ISSN 2786-1902 

Radio Moscow’s Soviet Near Eastern Service reported the “events of 30 July” as the 

25th anniversary of Egypt’s “struggle for freedom and independence” as joined with 

“its struggle against joining military alliances which are being formed in the Middle and 

Near East” (FBIS-FRB-55-149, 1 August 1955, see Gifford 2019, Gershoni and Jankowski 

2002, and Badrawi 1996). Transmitting in English-language Morse code to North 

America, Egypt’s official daily newspaper Al-Jumhuriya described Egyptian cotton 

exported to the People’s Republic of China as “an important act [which] means that 

Egypt has broken the fettering foreign monopoly on the country’s basic agricultural 

product” (FBIS-FRB-55-155, 9 August 1955). 

 Transmitting in English-language Hellschreiber to Europe, Moscow’s TASS 

reported that Egypt’s Premier Gamal Abdul Nasser accepted an invitation to visit the 

U.S.S.R. the following spring (FBIS-FRB-55-157, 11 August 1955). In Russian-language 

Hellschreiber to Europe, Moscow’s TASS reported on differences in interpretation of the 

Anglo-Egyptian agreement (12 February 1953) between Great Britain and Egypt 

regarding the Sudan (FBIS-FRB-55-159, 14 August 1955). Via Radio Moscow in Arabic 

to the Near East, an unidentified commentator surveyed the Egyptian daily press with 

regard to Premier Abdul Nasser’s plans to visit the Soviet Union (FBIS-FRB-55-163, 19 

August 1955), then criticizing John Foster Dulles’ proposal for peace with Israel (FBIS-

FRB-55-170, 30 August 1955). 

 Transmitting in Russian-language Hellschreiber to Europe, Moscow’s TASS drilled 

down on the U.S. President’s plan for utilization of the Jordan waters (FBIS-FRB-55-

174, 5 September 1955). Via Radio Moscow in Arabic to the Near East, Victor 

Beloslovsky noted the expansion of Egypt’s trade relations to Czechoslovakia, the 

German Democratic Republic, Poland, and Rumania (FBIS-FRB-55-175, 7 September 

1955). Transmitting in Russian to the provinces, Moscow’s TASS reported the exchange 

of 60,000 tons of Egyptian rice for 500,000 tons of Soviet petroleum “on the basis of 

mutual advantages” (FBIS-FRB-55-176, 8 September 1955). 

 Via Radio Moscow in Arabic to the Near East, an unidentified commentator 

noted Soviet Moslems’ meetings with leaders of Al-Azhar university, testifying on the 

freedom of worship they enjoyed before embarking on the annual pilgrimage to Mecca 

(FBIS-FRB-55-181, 15 September 1955). In Persian, Radio Moscow’s Soviet Near Eastern 

Service reported on the rice-for-oil agreement (FBIS-FRB-55-185, 21 September 1955). 

Via Radio Moscow in Arabic to the Near East, an unidentified commentator noted the 

growth of the Partisans of Peace movement (FBIS-FRB-55-188, 22 September 1955, see 

also Bishop 2020). 

 Transmitting in English-language Hellschreiber to Europe, Moscow’s TASS 

reported that Premier Abdul Nasser’s speech at the opening of an arms exhibition in 

Cairo was widely-reported in the local press (FBIS-FRB-55-191, 29 September 1955). Via 

Radio Moscow in Arabic to the Near East, an anonymous commentator recalled the 

speech at the exhibition: “the decision of the Egyptian government to purchase arms 



a                          Egypt’s Geopolitical Alignment via the Digital Humanities                      167 

 

 JCEEAS – Journal of Central and Eastern European African Studies –  167 

                  ISSN 2786-1902           

from Czechoslovakia… was purely a commercial transaction…” (FBIS-FRB-55-192, 1 

October 1955). Transmitting in Russian-language Hellschreiber to Europe, Moscow’s 

TASS reiterated that Premier Abdul Nasser’s speech at the Military Academy 

“emphasized the tremendous importance of the agreement with Czechoslovakia to 

purchase arms concluded on a purely commercial basis” (FBIS-FRB-55-193, 3 October 

1955).  

 Again, transmitting in Russian-language Hellschreiber to Europe, Moscow’s 

TASS’s anonymous commentator noted a second meeting between Premier Abdul 

Nasser, U.S. Abassador Byroade, and Undersecretary of State Allen—allegedly, in an 

attempt to persuade Egypt’s head of state to annul the agreement with Czechoslovakia 

(FBIS-FRB-55-194, 4 October 1955). Again, in Russian-language Hellschreiber to Europe, 

Moscow’s TASS’s anonymous commentator repeated the statement of Sheikh 

Abdurrahman Tag as rector of [Al-Azhar], supporting Premier Nasser’s defense of the 

sovereignty and independence of Egypt (FBIS-FRB-55-195, 5 October 1955).  

 Again, transmitting in Russian-language Hellschreiber to Europe, Moscow’s 

TASS’’s anonymous correspondent reported the remarks of the Kingdom of Saudi 

Arabia’s minster of the interior, regarding Egypt’s decision to purchase weapons from 

Czechoslovakia: “Egypt, being an independent state, has to take all the measures to 

equip her army adequately” (FBIS-FRB-55-196, 6 October 1955). In Russian, Radio 

Moscow’s home service reported the success of the U.S.S.R.’s public diplomacy; “the 

Egyptian public is greatly interested in the forthcoming concerts… all tickets were sold 

several days before the arrival of the artists” (FBIS-FRB-55-197, 7 October 1955). 

 Transmitting in Russian to the provinces, Moscow’s TASS updated listeners with 

a “new” variation for division of river waters between Syria, Jordan, and Lebanon, and 

with Israel: they rejected construction of a dam and hydroelectric station on the Jordan 

River (FBIS-FRB-55-201, 13 October 1955). In Russian-language Hellschreiber to Europe, 

Moscow’s TASS’s anonymous correspondent reported the Soviet Union had signed a 

friendship treaty with Yemen (FBIS-FRB-55-213, 31 October 1955). Again, transmitting 

in Russian-language Hellschreiber to Europe, Moscow’s TASS correspondent V. 

Medvedyev commented on the friendship treaty with Yemen (FBIS-FRB-55-218, 5 

November 1955). 

 Transmitting in Russian-language Hellschreiber to Europe, Moscow’s TASS’s 

anonymous correspondent reviewed the Egyptian press on the U.S. State Department’s 

statement about the Baghdad Pact organization (FBIS-FRB-55-227, 21 November 1955). 

In Turkish, Radio Moscow’s Soviet Near Eastern Service reported local resistance to the 

Baghdad Pact organization (FBIS-FRB-55-241, 12 December 1955). Closing out the year, 

Radio Moscow’s North American service reported in English that [Egyptian] students 

staged a demonstration before Jordan’s embassy in Cairo, appealing “to the people of 

Jordan to prevent her from joining this military organization” (FBIS-FRB-55-246, 17 

December 1955). 



168  El. Bishop 
 

168                    JCEEAS – Journal of Central and Eastern European African Studies –   

ISSN 2786-1902 

Intermediate Results 

Having consulted primary sources pertaining to Egypt’s realignment which are available 

via the internet via the U.K. Foreign Office, the “Historical Newspapers” database, and 

the Foreign Broadcast Information Service database, this analysis offers strategies which 

extend Ehren Helmut Pflugfelder’s arguments about geoengineering, persuasion, and 

climate change. Next, this analysis turns to secondary sources pertaining to Egypt’s 

geopolitical change which are available via the internet as well. Beyond ever-widening 

circles of access to other scholars’ research results provided by Academia.edu and JSTOR, 

this intervention consults artificial intelligence tools which are marketed to higher 

education which allow users to generate what claims to be original text including 

ChatGPT and scite assistant. 

 

Academia.edu 

Neither “Egypt” nor “Nile” fall under Pflugfelder’s observations concerning 

geoengineering. For search terms “Egypt,” “U.S.S.R.,” and “1955,” Academia.edu 

returned the following, listed here in reverse chronological and alphabetical sequences: 

Andrei Keller, ‘“Act Quickly and Correctly, in the Austrian Way”: Delivering 

Compensation from Austria to the USSR, 1955-1963’, Istoriya 13(2), pp. 1-30. / Келлер, 

А. (2022) ‘“Действуйте быстро, корректно, по-австрийски”’: компенсационные 

поставки Австрии в СССР 1955-1963 гг.’, Электронный научно-образовательный 

журнал, История, 13(2), страницы 1-30.; Santiago Espinoza Garcia, ‘Goals and 

Expectations of Arms Suppliers and Recipients: The Role of the USSR in Egyptian Arms 

Deal; 1955-1975,’ Ideaz, 13, pp. 59-72.; Sven Grampp, ‘Picturing the Future in Outer 

Space at the Dawn of the Space Race. Disney’s Tomorrowland (USA 1955–56) and Road 

to the Stars (USSR 1957),’ Repositorium Medienforschung, 8, pp. 1-29.; Anastasia 

Kasiyan, ‘Kulturdiplomati under den kalde krigen: norske kvinner på besøk i USSR 

sommeren 1955,’ Nordisk Østforum, 27(2), pp 159–175.; Joachim Śliwa, ‘The Reverend 

Joseph-Pierre-Louis David (1882-1955). His Lectures on Ancient Egypt and Courses on 

Coptic Language at the Cracow University,’ Folia Orientalia, 49. pp. 485-490.; Eric J 

Schmaltz, ‘Decree of the Presidium of the USSR Supreme Soviet “On the Resettlement 

of Germans Residing in the Volga Region (August 28, 1941)’, Journal of the American 

Historical Society of Germans from Russia, 39(2) pp. 23-25.; and, finally, Ron Shaham, 

‘Judicial Divorce at the Wife’s Initiative: The Sharī’a Courts of Egypt, 1920-1955,’ Islamic 

Law and Society, 1(2), pp. 217-257. 

 

JSTOR  

JSTOR is an online platform which provides access to more than 12 million journal 

articles and book chapters, as well as primary sources in 75 disciplines; JSTOR is a part 

of ITHAKA, which is a not-for-profit organization what includes Artstor, Ithaka S+R, 



a                          Egypt’s Geopolitical Alignment via the Digital Humanities                      169 

 

 JCEEAS – Journal of Central and Eastern European African Studies –  169 

                  ISSN 2786-1902           

and Portico as well. For search terms “Egypt,” “U.S.S.R.,” and “1955,” sorted by 

relevance, restricted to the period 2010-2020. Returned results include (in reverse 

chronological order, and in alphabetical order): Danielle Fosler-Lussier (2020) Music on 

the Move. Ann Arbor: University of Michigan Press; Nathan J. Citino, ‘U.S. Foreign 

Policy in the Middle East,’ El Shakry, O. (ed.)  Understanding and Teaching in the 

Modern Middle East. Madison: University of Wisconsin Press.; James Dobbins, Gabrielle 

Tarini, and Ali Wyne, (2020) The Lost Generation in American Foreign Policy: How 

American Influence Has Declined, and What Can Be Done about It. Santa Monica, 

California: Rand Corporation. pp. 1-39.; Sorena De Vita, (2019) ‘The Cold War in the 

Middle East: Then and Now,’ Atlantisch Perspectief, 43(6), pp. 34-37.; Sonja Schmidt 

(2018) ‘Of Plans and Plants; How Nuclear Power Gained a Foothold in Soviet Energy 

Policy,’ Jahrbücher für Geschichte Osteuropas, 66(1), pp. 124-141.; Florence Gaub and 

Nicu Popescu, (2018), ‘The Soviet Union in the Middle East: An Overview,’ in Popescu, 

N. and Secrieru (eds.) Russia’s Return to the Middle East: Building Sandcastles? Paris: 

European Union Institute for Security Studies. pp. 13-20.; M. Sheharyar Khan (2015) 

‘The Transformation of Turkish Foreign Policy Towards the Middle East,’ Policy 

Perspectives, 12(1), pp. 31-50.; Christina Van Houten (2015) ‘Simone de Beauvoir 

Abroad: Historicizing Maoism and the Women’s Liberation Movement,’ Comparative 

Literature Studies, 52(1), pp. 112-129.; Mary Ann Heiss (2015), ‘Exposing “Red 

Colonialism”: U.S. Propaganda at the United Nations, 1953-1963,’ Journal of Cold War 

Studies, 17(3), pp. 82-115.; Christopher Gunn (2015) ‘The 1960 Coup in Turkey: A U.S. 

Intelligence Failure or a Successful Intervention?,’ Journal of Cold War Studies, 17, 2. 

pp. 103-139.; Gregory J. Moore (2014) ‘The Difference a Day Makes: Understanding 

the End of the Sino-American ‘Tacit Alliance,’ International Studies Review, 16(4), pp. 

540-577.; Paul Michael McGarr (2014) ‘“Quiet Americans in India;’ The CIA and the 

Politics of Intelligence in Cold War South Asia,’ Diplomatic History, 38(5), pp. 1046-

1082.; Oscar Sanchez-Sibony(2014) ‘Capitalism’s Fellow Traveler: The Soviet Union, 

Bretton Woods, and the Cold War, 1944-1955,’ Comparative Studies in Society and 

History, 56(2), pp. 290-319. Pflugfelder’s work references none of these, suggesting that 

JSTOR was not source of his generalizations on geoengineering, persuasion, and climate 

change. 

 Similarly, JSTOR leads a curious researcher to Stephen Macekura(2013) ‘The 

Point Four Program and U.S. International Development Policy,’ Political Science 

Quarterly, 128(1), pp. 127-160.; Cyrus Schayegh (2013) ‘1958 Reconsidered: State 

Formation and the Cold War in the Early Postcolonial Arab Middle East,’ International 

Journal of Middle East Studies, 45(3), pp. 421-433.; Khalil Arnous Suleiman (2012) The 

International Crisis and the International System: A Study on the Interplay Between the 

Management of International Strategic Crises and the Structure of the International 

System. Doha: Arab Center for Research & Policy Studies.; Chen Kertcher (2012) ‘From 

Cold War to a System of Peacekeeping Operations: The Discussions on Peacekeeping 

Operations in the Un During the 1980s Up to 1992,’ Journal of Contemporary History, 



170  El. Bishop 
 

170                    JCEEAS – Journal of Central and Eastern European African Studies –   

ISSN 2786-1902 

47(3), pp. 611-637.; Stacie L. Pettyjohn, (2012) U.S. Global Defense Posture, 1783–2011. 

Santa Monica, California: RAND Corporation. Rand Corporation monograph series.; 

Marsha Siefert, (2012) ‘Co-Producing Cold War Culture: East-West Film-Making and 

Cultural Diplomacy,’ in Romijn, P., Scott-Smith, G., and Segal, J. (eds.) Divided 

Dreamworlds?: The Cultural Cold War in East and West. Amsterdam: Amsterdan 

University Press. pp. 73-94.; and, finally, Jeffrey Michaels, (2011) ‘Dysfunctional 

Doctrines? Eisenhower, Carter and U.S. Military Intervention in the Middle East,’ 

Political Science Quarterly, 126(3), pp. 465-492. Again, Pflugfelder’s work references 

none, suggesting that references in JSTOR to “Egypt,” “U.S.S.R.,” and “1955” during the 

past ten years were not sources for his generalizations on geoengineering, persuasion, 

and climate change. 

 

ChatGPT 

Egypt and the Russian Federation have had a long-standing relationship that dates back 

to the Cold War era. In recent years, their diplomatic ties have become stronger, with 

both countries actively seeking to enhance their cooperation in various fields. In 

particular, Cairo and Moscow have been collaborating on issues related to security and 

defense (including military training and arms deals) as well as regional challenges such 

as the Syrian crisis, and the fight against terrorism. Egypt has also been keen on 

expanding its economic ties with Russia, with trade and investment between the two 

countries increasing steadily in recent years; overall, Egypt’s current diplomatic relations 

with the Russian Federation are characterized by cooperation and mutual respect. 

Egypt’s diplomatic relations with the Russian Federation and the Soviet Union are 

significantly different due to various political, economic, and social changes that have 

occurred in both countries over time.
4
 

 

scite assistant 

In 1955, Egypt’s diplomatic relations with the USSR were well established; the motives 

behind Egypt’s decision to establish these relations have not been thoroughly probed or 

systematically studied by either Soviet or Middle Eastern research, and Soviet interests 

and political activity in the Middle East during the Stalinist period were believed to be 

marginal, focusing mainly on nurturing local communist parties (Ginat 1999). However, 

the Soviet Union viewed Egypt as a bridgehead to expand its interests in the Middle 

East; the Soviet-Egypt special relations were based on three factors: international system, 

states, and decision-makers, and pursuit of common security instead of economic 

interests became an important factor in promoting Soviet-Egypt special relations 

(Degang, 2018). After negotiations, the two sides finally reached a consensus and signed 

the Soviet-Egypt Treaty of Friendship and Cooperation, which was valid for 15 years. 

 
4 ChatGPT does not generate academic citations. 



a                          Egypt’s Geopolitical Alignment via the Digital Humanities                      171 

 

 JCEEAS – Journal of Central and Eastern European African Studies –  171 

                  ISSN 2786-1902           

According to this agreement, Egyptian leaders promised to consult with the Soviet 

Union in advance before taking any significant measures, and the Soviet Union 

responded by providing advanced weapons to Egypt, including MiG-23 and Scud 

missiles, which were superior to the Phantom fighters in performance (Degang, 2018). 

 

Discussion 

Inspired by current references to antecedents to the Al-Dabaa power plant, this exercise 

in digital history builds from Yahia’s Egypt and the Soviet Union, as well as Ginat’s Soviet 

Union and Egypt. Informed by both the Ideological Scramble for Africa and Russia After 

the War, in order to question Pflugfelder’s twinned assertions that “rhetorical strategies 

coming from geoengineering advocates have been largely deceptive, hegemonic, 

deterministic, and exploitative” (Pflugfelder 2022, p. 7) and that “we need to 

understand the structure, content, purpose, and effect of these geo-constructivist 

discourses and sound an alarm about their deliberative directions” (Pflugfelder 2022, p. 

8). 

 Primary sources consulted identify key moments in the geopolitical realignment 

of Egypt toward the U.S.S.R. and AI techniques are tested for their ability to generate 

cohesive prose. Primary sources also draw attention to Radio Moscow’s multi-valent 

broadcasting, including a shift from “Cairo” as a metaphor for China’s claim to offshore 

islands, to Egypt’s political capital. Secondary works provide necessary context: cinema 

and filmmaking, compensation from Austria, emergence of nuclear power, existentialist 

feminism, Intellectual history, music, the legal freedoms of Germans in the U.S.S.R. and 

of women in Egypt, and, finally, both Turkey’s foreign policy and that of the U.S. 

toward both China and India. 

 

Declaration of Interest Statement 

This work was supported by the New York University, Jordan Center for the Advanced 

Study of Russia, under a Post-Doctoral Fellowship [103/542]; as well as the Russian, East 

European, and Eurasian Center (REEEC); the Slavic Reference Service (SRS) at the 

University of Illinois under the U.S. Department of State’s Title VIII Program for Research 

and Training on Eastern Europe and the Independent States of the Former Soviet 

Union’s in-person Open Research Laboratory program; and an Alkek Library Online 

Resource Grant. 

 

Notes on Contributor 

Dr. Elizabeth Bishop joined Texas State University’s History Department during 2008 

with a PhD from the University of Chicago. At Texas State, she teaches undergraduate 

and graduate courses in the areas of her scholarly expertise—the history of the Middle 



172  El. Bishop 
 

172                    JCEEAS – Journal of Central and Eastern European African Studies –   

ISSN 2786-1902 

East, postcolonial Arab history, and the history of a global Cold War, as well as 

convening the Berlin Center for Cold War Studies' Lone Star Cold War Group. 

 

Bibliography 

ArcheoBiblioBase (n. d.) ‘East View Information Service,’ Federal Archives Under 

Rusarkhiv, 3 December. Available at: https://abb.eastview.com/ (Accessed: 11 January 

2024) 

Badrawi, M. (1996) Isma’il Sidqi, 1875-1950: Pragmatism and Vision in Twentieth 

Century Egypt. Surrey: Curzon Press. ISBN 9781315026480 

Bar-Noi, U. (n. d.) ‘The Soviet Union and the Six-Day War: Revelations from the Polish 

Archives,’ Woodrow Wilson Center; Cold War International History Project, CWIHP E-

Dossier Series. 

Bishop, El. (2020) ‘The ‘Partisans of Peace’ between Baku and Moscow: The Soviet 

Experience of 1958,’ in Karam, J. G. (ed.) The Middle East in 1958. London: 

Bloomsbury. ISBN 978-1788319423 

Byrne, K. (2020) ‘A Survey of Middle East Archives: Egypt,’ Wixxon Center, History 

and Public Policy Program, Sources and Methods, 20 April. Available at: 

https://www.wilsoncenter.org/blog-post/survey-middle-east-archives-egypt (Accessed: 

11 January 2024) 

Chicago Daily Tribune (1955a) ‘Moscow Reply to Peace Bid “Limited”,’ Chicago Daily 

Tribune, 29 January. 

Chicago Daily Tribune (1995b) ‘Soviets New Plans Told,’ Chicago Daily Tribune, 9 

February. 

Citino, N. J. (2020) ‘U.S. Foreign Policy in the Middle East,’ El Shakry, O. (ed.)  

Understanding and Teaching in the Modern Middle East. Madison: University of 

Wisconsin Press. ISBN 9780299327606 

Daniel, C. (1955a) ‘The Soviet View on Formosa: Moscow Backs Peiping’s Demands 

that U.S. Withdraw From Area,’ New York Times, 6 February. Available at: 

https://www.nytimes.com/1955/02/06/archives/soviet-view-on-formosa-moscow-

backs-peipings-demands-that-u-s.html (Accessed: 14 January 2024). 

Daniel, C. (1955b) ‘Soviet Chiefs Bid Nehru Farewell,’ New York Times, 24 June. 

Available at: https://www.nytimes.com/1955/06/24/archives/soviet-chiefs-bid-nehru-

farewell-bulganin-and-indian-leader-hail.html (Accessed: 14 January 2024). 

De Vita, L. (2019) ‘The Cold War in the Middle East: Then and Now,’ Atlantisch 

Perspectief, 43(6), pp. 34-37. ISSN 01671847 



a                          Egypt’s Geopolitical Alignment via the Digital Humanities                      173 

 

 JCEEAS – Journal of Central and Eastern European African Studies –  173 

                  ISSN 2786-1902           

Dobbins, J., Tarini, G., and Wyne, A. (2020) The Lost Generation in American Foreign 

Policy: How American Influence Has Declined, and What Can Be Done about It. Santa 

Monica, California: Rand Corporation. pp. 1-39. Available at: 

https://rand.org/pubs/perspectives/PEA232-1.html. (Accessed: 14 January 2024) 

Espinoza Garcia, S. (2015) ‘Goals and Expectations of Arms Suppliers and Recipients: 

The Role of the USSR in Egyptian Arms Deal; 1955-1975,’ Ideaz, 13, pp. 59-72. ISSN 

0799-1401 

Essam El-Din, G. (2023) ‘Growing Egypt-Russia Relations,’ AhramOnline, 15 March. 

Available at https://english.ahram.org.eg/NewsContentP/50/491735/AlAhram-

Weekly/Growing-EgyptRussia-relations.aspx (Accessed: 11 January 2024). 

Fosler-Lussier, D. (2020) Music on the Move. Ann Arbor: University of Michigan Press. 

ISBN 9780472074501 

Gaub, F. and Popescu N. (2018), ‘The Soviet Union in the Middle East: An Overview,’ 

in Popescu, N. and Secrieru (eds.) Russia’s Return to the Middle East: Building 

Sandcastles? Paris: European Union Institute for Security Studies. pp. 13-20. ISBN 978-

92-9198-759-7 

Gershoni, I. and Jankowski, J. P. (2002) Israel, Redefining the Egyptian Nation, 1930-

1945. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0 521 52330 3 

Gifford, J. (2019) Britain in Egypt: Egyptian Nationalism and Imperial Strategy, 1919–

1931. London: I.B. Tauris, Bloomsbury Publishing. ISBN 9781838604950 

Ginat, R. (1999) ‘British Concoction or Bilateral Decision? Revisiting the Genesis of 

Soviet-Egyptian Diplomatic Relations,’ International Journal of Middle East Studies, 

31(1), pp. 39-60. ISSN 0020-7438 DOI: https://doi.org/10.1017/S002074380005296X 

Ginat, R. (1993) The Soviet Union and Egypt, 1945-1955. London: Frank Cass Publishers. 

ISBN 9781032372990 

Grampp, S. (2015) ‘Picturing the Future in Outer Space at the Dawn of the Space Race. 

Disney’s Tomorrowland (USA 1955–56) and Road to the Stars (USSR 1957),’ 

Repositorium Medienforschung, 8, pp. 1-29. Available at 

https://mediarep.org/server/api/core/bitstreams/2e137a8a-c517-49b3-8204-

b3e0a61ec04a/content (Accessed: 11 January 2024). ISSN 2197-0262 

Gunn, C. (2015) ‘The 1960 Coup in Turkey: A U.S. Intelligence Failure or a Successful 

Intervention?,’ Journal of Cold War Studies, 17, 2. pp. 103-139. ISSN 1520-3972 DOI: 

https://doi.org/10.1162/JCWS_a_00550 

Heiss, M. A. (2015), ‘Exposing “Red Colonialism”: U.S. Propaganda at the United 

Nations, 1953-1963,’ Journal of Cold War Studies, 17(3), pp. 82-115. ISSN 1520-3972 

DOI: https://doi.org/10.1162/JCWS_a_00562 

https://doi.org/10.1017/S002074380005296X
https://doi.org/10.1162/JCWS_a_00550
https://doi.org/10.1162/JCWS_a_00562


174  El. Bishop 
 

174                    JCEEAS – Journal of Central and Eastern European African Studies –   

ISSN 2786-1902 

Kasiyan, A. (2013) ‘Kulturdiplomati under den kalde krigen: norske kvinner på besøk i 

USSR sommeren 1955,’ Nordisk Østforum, 27(2), pp 159–175. Available at 

https://www.idunn.no/doi/epdf/10.18261/ISSN1891-1773-2013-02-04 (Accessed: 11 

January 2024), ISSN 1891-1773 DOI: https://doi.org/10.18261/ISSN1891-1773-2013-02-

04 

Keller, A. (2022) ‘“Act Quickly and Correctly, in the Austrian Way”: Delivering 

Compensation from Austria to the USSR, 1955-1963’, Istoriya 13(2), pp. 1-30. ISSN 

20798784 / Келлер, А. (2022) ‘“Действуйте быстро, корректно, по-австрийски”’: 

компенсационные поставки Австрии в СССР 1955-1963 гг.’, Электронный научно-

образовательный журнал, История, 13(2), страницы 1-30. MCCH 20798784 DOI: 

https://doi.org/10.18254/S207987840020439-1 

Kertcher, C. (2012) ‘From Cold War to a System of Peacekeeping Operations: The 

Discussions on Peacekeeping Operations in the Un During the 1980s Up to 1992,’ 

Journal of Contemporary History, 47(3), pp. 611-637. ISSN 0022-0094 DOI: 

https://doi.org/10.1177/0022009412441653 

Khan, M. S. (2015) ‘The Transformation of Turkish Foreign Policy Towards the Middle 

East,’ Policy Perspectives, 12(1), pp. 31-50. ISSN 18121829 DOI: https://doi.org/ 

10.13169/polipers.12.1.0031 

Los Angeles Times (1955) ‘Shake-Up in Moscow is Portentous,’ Los Angeles Times, 9 

February. 

Macekura, S. (2013) ‘The Point Four Program and U.S. International Development 

Policy,’ Political Science Quarterly, 128(1), pp. 127-160. ISSN 0032-3195 

Marashian, O. M. (1955) ‘Cairo Sees Prestige Boost in Soviet Invitation of Nasir,’ 

Christian Science Monitor, 27 August. 

McGarr, P. M. (2014) ‘“Quiet Americans in India;’ The CIA and the Politics of 

Intelligence in Cold War South Asia,’ Diplomatic History, 38(5), pp. 1046-1082. ISSN 

0145-2096 DOI: https://doi.org/10.1093/dh/dht131 

Michaels, J. H. (2011) ‘Dysfunctional Doctrines? Eisenhower, Carter and U.S. Military 

Intervention in the Middle East,’ Political Science Quarterly, 126(3), pp. 465-492. ISSN 

0032-3195 DOI: https://doi.org/10.1093/dh/dht131 

Mills, R. (2023) ‘Geopolitics Cast a Shadow over Russian Nuclear Supplies,’ The 

National News, 13 March. Available at 

https://www.thenationalnews.com/business/comment/2023/03/13/geopolitics-cast-a-

shadow-over-russian-nuclear-supplies/ (Accessed: 11 January 2024) 

Moore, G. J. (2014) ‘The Difference a Day Makes: Understanding the End of the Sino-

American ‘Tacit Alliance,’ International Studies Review, 16(4), pp. 540-577. ISSN 1521-

9488 DOI: https://doi.org/10.1111/misr.12157 

https://doi.org/10.18261/ISSN1891-1773-2013-02-04
https://doi.org/10.18261/ISSN1891-1773-2013-02-04
https://doi.org/10.18254/S207987840020439-1
https://doi.org/10.1177/0022009412441653
https://doi.org/%2010.13169/polipers.12.1.0031
https://doi.org/%2010.13169/polipers.12.1.0031
https://doi.org/10.1093/dh/dht131
https://doi.org/10.1093/dh/dht131
https://doi.org/10.1111/misr.12157


a                          Egypt’s Geopolitical Alignment via the Digital Humanities                      175 

 

 JCEEAS – Journal of Central and Eastern European African Studies –  175 

                  ISSN 2786-1902           

Mott, W. and Kim, J. (2016) The Philosophy of Chinese Military Culture. London: 

Palgrave Macmillan. ISBN 978-1403971876 

Open Archives (2019) Country Results: Kazakhstan. Available at: http://open-

archives.org/en/countryresult/result/10/ (Accessed: 11 January 2024) 

Pettyjohn, S. L. (2012) U.S. Global Defense Posture, 1783–2011. Santa Monica, 

California: RAND Corporation. Rand Corporation monograph series. ISBN 

9780833076960 

Pflugfelder, E. H. (2022) Geoengineering, Persuasion, and the Climate Crisis Geologic 

Rhetoric. Tuscaloosa, Alabama: University of Alabama Press. ISBN 9780817321420 

Roger Louis, Wm. and Brown, J. M. (1999) Oxford History of the British Empire: The 

Twentieth Century. Oxford: Oxford University Press. Volume 4. ISBN 9780198205647 

Roger Louis, Wm. (2006) The Ends of British Imperialism: The Scramble for Empire, 

Suez and Decolonisation. London: I.B. Tauris. ISBN 9781845113476 

Rothermund, D. (2014) ‘The Era of Non-Alignment,’ in Mišković, N., Fischer-Tiné, H., 

and Boškovska, N. (eds.) The Non-Aligned Movement and the Cold War: Delhi – 

Bandung – Belgrade. London, New York: Routledge. pp. 19-34. Routledge Studies in 

the Modern History of Asia. 

Sanchez-Sibony, O. (2014) ‘Capitalism’s Fellow Traveler: The Soviet Union, Bretton 

Woods, and the Cold War, 1944-1955,’ Comparative Studies in Society and History, 

56(2), pp. 290-319. ISSN 0010-4175 DOI: https://doi.org/10.1017/S001041751400005X 

Schayegh, C. (2013) ‘1958 Reconsidered: State Formation and the Cold War in the Early 

Postcolonial Arab Middle East,’ International Journal of Middle East Studies, 45(3), pp. 

421-433. ISSN 00207438 DOI: https://doi.org/10.1017/S002074381300041X 

Schmaltz, E, J. (2016) ‘Decree of the Presidium of the USSR Supreme Soviet “On the 

Resettlement of Germans Residing in the Volga Region (August 28, 1941)’, Journal of 

the American Historical Society of Germans from Russia, 39(2) pp. 23-25. ISSN 0162-

8283 

Schmidt, D. (1955) ‘Dulles Gets Hint Arabs Are Armed by Soviet Union,’ New York 

Times, 31 August. Available at: https://www.nytimes.com/1955/08/31/archives/dulles-

gets-hint-arabs-are-armed-by-soviet-union-declares-he-is.html (Accessed: 14 January 

2024). 

Schmidt, S. (2018) ‘Of Plans and Plants; How Nuclear Power Gained a Foothold in 

Soviet Energy Policy,’ Jahrbücher für Geschichte Osteuropas, 66(1), pp. 124-141. ISSN 

2366-2891 

Shaham, R. (1994) ‘Judicial Divorce at the Wife’s Initiative: The Sharī’a Courts of Egypt, 

1920-1955,’ Islamic Law and Society, 1(2), pp. 217-257. ISSN 0928-9380 

https://doi.org/10.1017/S001041751400005X
https://doi.org/10.1017/S002074381300041X


176  El. Bishop 
 

176                    JCEEAS – Journal of Central and Eastern European African Studies –   

ISSN 2786-1902 

Seefeldt, D. and Thomas, W. G. (2009a) ‘What is Digital History?,’ Perspectives on 

History, 1 May. Availabe at: https://www.historians.org/research-and-

publications/perspectives-on-history/may-2009/what-is-digital-history (Accessed: 14 

January 2024) 

Seefeldt, D. and Thomas, W. G. (2009b) What is Digital History?: A Look at Some 

Exemplar Projects. Lincoln, Nebraska: University of Nebraska. Faculty Publications, 

Department of History, 98. 

Siefert, M. (2012) ‘Co-Producing Cold War Culture: East-West Film-Making and Cultural 

Diplomacy,’ in Romijn, P., Scott-Smith, G., and Segal, J. (eds.) Divided Dreamworlds?: 

The Cultural Cold War in East and West. Amsterdam: Amsterdan University Press. pp. 

73-94. ISBN 9789089644367 

Śliwa, J. (2012) ‘The Reverend Joseph-Pierre-Louis David (1882-1955). His Lectures on 

Ancient Egypt and Courses on Coptic Language at the Cracow University,’ Folia 

Orientalia, 49. pp. 485-490. ISSN 0015-5675 

Suleiman, K. A. (2012) The International Crisis and the International System: A Study on 

the Interplay Between the Management of International Strategic Crises and the 

Structure of the International System. Doha: Arab Center for Research & Policy Studies. 

Sun, D. and Bai, Z. (2018) ‘The Rise and Fall of Soviet-Egypt Special Relations, 1971-

1974,’ International Relations and Diplomacy, 6(2), pp. 73-83. ISSN 2328-2134 

Van Houten, C. (2015) ‘Simone de Beauvoir Abroad: Historicizing Maoism and the 

Women’s Liberation Movement,’ Comparative Literature Studies, 52(1), pp. 112-129. 

ISSN 0010-4132 

Whidden, J. (2017) Egypt: British Colony, Imperial Capital. Manchester: Manchester 

University Press. ISBN 978-0-7190-7954-2 

Yahya, A. M. (1989) Egypt and the Soviet Union, 1955-1972: A Study in the Power of 

the Small State. Washington D.C: Harbinger Distributors. 

Zubkova, E. (1998) Russia After the War: Hopes, Illusions, and Disappointments, 1945-

1957. Tuscaloosa, AL: University of Alabama Press. ISBN 9780765602282 


